selamat hari ibu

dulu masa sekolah rendah, bila time nak dekat hari ibu mesti pihak sekolah ada jualan/tempahan bunga. aku tak pernah lepas nak tempah/beli masa tu.

dulu masa aku kecik masa time2 sekolah rendah aku selalu kena buat kerja rumah. aku anak perempuan sorang dlm adik beradik so takde siapa lagi yang boleh diharapkan oleh mak aku selain aku. silap haribulan kalau aku termiss buat kerja rumah mak aku mesti balik dari kerja marah2 kat aku padahal bukan aku yang kaki sepah.

so, berbalik kepada jualan bunga kat sekolah  bila time2 dekat hari ibu, aku selalu belikan untuk mak aku. aku akan letak dekat bilik dia senyap2 waktu dia mandi ke apa ke lepastu bila dia ternampak bunga tu mesti dia happy, dan dia akan puji aku depan adik beradik lain. sebab aku je yang akan ingat hari ibu/hari jadi dia. dengan harapan bunga yang aku kasi kat mak tu buatkan dia berhenti marah2 kat aku.

budak lagi masa tu, all I wanted so bad is rasa sayang. masa kecik aku selalu kena marah kena pukul sampai satu tahap aku rasa aku ni anak angkat je kot. dan berharap jugak masa tu ada orang lain mengaku aku ni anak kandung dorang yang sebenarnya. tinggi sangat imaginasi. dah besar2 ni rasa bodohnya ada perasaan macam tu masa kecik hahaha

bunga yang sekolah jual tu harga rm3 rasanya, dah tak ingat dah. time tu memang rasa mahal sangat tapi untuk dapatkan perhatian mak, aku beli jugak. walaupun aku terpaksa curi duit bapak aku time tu. yelah, duit sekolah sendiri mana ada aku saving, baik beli makan ye tak?

hahaha

selamat hari ibu kepada ibu2 seluruh dunia.

p/s jangan risau, aku tak pernah marah dendam kat mak aku pun. aku memang sayangkan dia. banyak benda aku belajar dari mak. kalau tak, takde lah suami aku puji masakan aku sedap. hari2 pulak tu puji :D

No comments: