Indonesia #8






aku tak pasti jam berapa aku sampai di Bandung. sekitar tengahari mungkin. waktu ini aku sibuk merakam gambar. kelihatan amat terjakun melihat kenderaan2 di sini. sibuk tak kira apa waktunya. supir kata Bandung jammed kalau hari Ahad sebab warga Jakarta datang ke mari shopping, tapi jadi tak sibuk bila hari bekerja sebab keadaan Jakarta pula yang terlalu sibuk. tapi bagi aku, jalan raya kat sini memang takde sistem. sama tak kira waktu. malas mengomen. 

aku jatuh cinta. dengan keadaan berselerakkan di kota Bandung. walhal, aku paling benci tempat yang sibuk.  aku cuma jatuh cinta pada cuaca nyaman di tempat ini. pada warganya yang ramah. pada kedaifan kehidupan sesetengah warganya. pada susunan rumah2nya. pada lantai jalan yang cuma sesekali aku pijak. pada haba tengahari dan sore yang tidak membahang. pada segala seisi alam penduduknya. pada semuanya. sebab ini berbeza jauh dari tanah kelahiranku.

hari pertama tiada apa yang menarik. aku minta supir hantar aku terus ke hotel. aku rehat dan menanti malam. ada sesuatu yang menarik yang bakal terjadi.

*senyum*


2 comments:

hanaahmad said...

Bandung lebih nyaman dari Jakarta. Dan aku menyukainya, juga jatuh cinta.

Rusa said...

hi hana!